21 May 2009

Ibu Masak Khas Utk Aiman

Aku tak sampai hati tengok aiman mkn nestum...patutnye aku buat sendiri..tp ragu2 takut aiman sembelit...sedih tiap kali suap aiman dgn nestum...then aku pun cari sikit2 maklumat dlm internet...banyak jugak tp msh kurang pasti..alhamdulliah kak shada sudi kongsi ilmu dgn aku..kak shada citer cam mana nk buar bubur nasi dan paling best bubur tu tahan lama..tak yah msk hari2.Thank you kak shada for u info.

So semalam aku mintak balik awal..semata2 nak msk bubur utk aiman...aku balik singah tesco beli beras merah...beras merah sgt berkhasiat utk bayi dan berselera bila bayi makan.Cara2 masak bubur nasi beras merah utk bayi anda:

1. Beras merah tu basuh dulu (sukatan beras ikut keperluan hari kerja )
2. Tos kan beras y dibasuh tadi
3. Blend kering supaya senang nk masak
4. Beras td masuk dlm periuk sekali dgn air...mcm biasalah..mcm buat bubur nasi
5. Reneh sampai la masak....tak perlu tambah apa perasa.Kecuali perasa kasih syg : )
6. Dh masak..tunggu sejuk..masukan dlm bekas2 kecil ( bekas dadih pun boleh )
7. Simpan dlm peti sejuk beku.
Senang kan.....bila nk guna rendah dlu dlm air sejuk..then panaskan..dh suam2 boleh disuap makan..lupa lak..ni utk bayi 6 bulan y baru nk belajar makan...kalau dh masuk 7 bulan ke atas lain pulak.kene pelbagaikan.Cara2 ni kak shada y bg tahu.aku dh cuba..mmg senang.So pagi2 aku ambil 2 bekas bubur td bg kat pengasuh..semingu sekali je msk.Lepas ni aiman tak perlu lg mkn nestum k....ibu masak khas utk aiman.Selamat mencuba.
p/s : pas ni nak try epal merah kukus plak.....